به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد دکتر علی اکبر حدادزاده در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مسری قابل انتقال از دام به انسان می باشد و عامل انتقال این بیماری کنه ای به نام هیالوما بوده که تمایل شدید به رشد در شرایط آب و هوایی گرم و خشک دارد.

با توجه به شرایط مساعد رشد برای این گونه از بندپایان ناقل بیماری در استان یزد؛ عموم مردم خصوصا دامداران باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته و مراقبت بیشتری بعمل آورند.

وی با اشاره به یکی از راه های انتقال بیماری از طریق نیش کنه گفت: دامداران و تمام کسانی که با دام در ارتباط هستند، ضمن سمپاشی دام های خود باید از لباس مخصوص برای جلوگیری از گزش کنه و انتقال بیماری استفاده کنند و در صورت مشاهده علائمی مانند سرماخوردگی(تب و بدن درد)، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و  پزشک معالج را از شغل خود مطلع کنند تا با درمان به موقع بتوانند سلامت خود را به دست آورند.

حدادزاده تصریح کرد: یکی دیگر از راه های اصلی انتقال بیماری تماس پوست آسیب دیده و مخاطات بدن با خونابه گوشت است. لذا به خاطر سالم سازی گوشت از عامل بیماری، تمام گوشت مورد عرضه در مراکز مجاز استان یزد که ممهور به مهر و لیبل دامپزشکی می باشند پروسه پیش‌سرد‌گذاری را طی کرده و از سلامت کامل برخوردار می باشند و هیچگونه مخاطره ای برای مردم ایجاد نمی کند.

نامبرده به ساکنین روستاهایی که دسترسی به کشتارگاه و گوشت صنعتی ندارند تاکید کرد: برای پیشگیری از بیماری، دام های خود را سمپاشی کرده و در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام تا دوهفته پس از سمپاشی از کشتار دام خودداری نمایند تا دوره حضور احتمالی ویروس در خون دام طی شود.

وی افزود: اینگونه شهروندان که دسترسی به کشتارگاه صنعتی ندارند باید قبل از مصرف و خرد کردن گوشت، لاشه دام ذبح شده را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند تا عمل پیش سرد گذاری و از بین رفتن ویروس های احتمالی در بدن دام صورت گیرد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به تاثیر احداث زیرساخت های مناسب کشتارگاهی در پیشگیری از بیماری ، عموم مردم را به پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از مراکز غیر مجاز توصیه نمود و از آنان خواست هنگام خرید؛ به مهر و لیبل دامپزشکی بر روی لاشه ها دقت لازم را بعمل آورند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا